Chiński koncern Star Union rozpoczął produkcję pierwszych, prototypowych egzemplarzy innowacyjnego silnika do rowerów elektrycznych – MGM. To centralna jednostka, która może wprowadzić sporo zamieszania w segment e-bike’ów.
Jeśli mówimy o chińskich silnikach do rowerów elektrycznych, najczęściej na myśl przychodzą nam dwie marki – Bafang i Ananda, które często znajdujemy na wyposażeniu rowerów elektrycznych także polskich producentów. Pewną nowością w tym aspekcie jest propozycja firmy Star Union, która zapowiada się naprawdę bardzo ciekawie.
Cewki zamiast przekładni to interesujące rozwiązanie
Z taśm produkcyjnych zjechały bowiem pierwsze egzemplarze centralnej jednostki MGM (Magnetic Gear Motor). To silnik, który jest prawdopodobnie pierwszą (przynajmniej mi znaną) jednostką bazującą na systemie magnetycznym zamiast tradycyjnej przekładni.
Tym samym do obsługi i przenoszenia momentu obrotowego na moc napędową wykorzystywany jest zestaw specjalnych cewek. To rozwiązanie ma na celu ograniczenie tarcia – dzięki temu możemy liczyć na zwiększoną wydajność z odzyskiem nawet 90% nominalnej mocy, a także zmniejszony opór pedałowania przy prędkościach powyżej 25 km/h. To ostatnie jednak – ze względu na unijne regulacje – raczej nie będzie nas interesować.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że rezygnacja z przekładni pozwoliła na zaprojektowanie bardzo niewielkiej, kompaktowej jednostki napędowej o wadze 2,3 kg. Mimo to udało się osiągnąć maksymalną moc na poziomie 580W, a także moment obrotowy sięgający 75 Nm i możliwy do utrzymania przez dwie minuty. Ponadto jednostka – według danych producenta – jest w stanie utrzymywać moment 60 Nm przez 8 minut, więc mocy w trudnym terenie z pewnością nie zabraknie.
Star Union zapewnia także, że MGM będzie silnikiem działającym znacznie ciszej od konwencjonalnych jednostek, a dodatkowo będzie wymagał mniejszej uwagi w kwestii obsługi serwisowej.
Pierwsze rowery dopiero w przyszłym roku
Producenci rowerów elektrycznych otrzymają pierwsze silniki testowe już w grudniu tego roku. Według planów Star Union masowa produkcja wystartuje w drugim kwartale przyszłego roku, więc pierwsze rowery z silnikami MGM zapewne pojawią się na rynku najwcześniej w połowie 2025 r.