Bosch zdecydował się odświeżenie swojego flagowego silnika przeznaczonego dla rowerów elektrycznych – Performance Line CX. To wciąż wydajna jednostka z bardzo dobrymi osiągami, jednocześnie oferująca także szereg nowych rozwiązań w kontekście płynności jazdy.
Nowy wariant silnika Bosch Performance Line CX pod względem osiągów – wciąż mamy więc do czynienia z motorem, który potrafi osiągnąć moment obrotowy na poziomie 85 Nm oraz moc wyjściową 600 W w peaku. Nieustająco niemiecki producent stawia na klasyczny napęd łańcuchowy zamiast coraz popularniejszego paskowego.
Lżejszy i cichszy od poprzedniej generacji
Niemcom udało się jednak nieco zredukować wagę tego silnika – to zasługa zastosowania polimeru na głównej przekładni, dzięki czemu jednostka jest lżejsza o 100 gramów, a jednocześnie nieco mniej hałasuje. Inżynierom udało się także zredukować efekt charakterystycznego „gwizdu”, jaki silnik wydawał podczas rozpędzania się.
Główne zmiany w kontekście kultury pracy wnosi zastosowanie szeregu różnorodnych czujników – są one w stanie rejestrować ruchy pedałów, kąty nachylenia podczas jazdy czy też wstrząsy roweru na poziomie nawet 1000 razy na sekundę. To pozwala na dostosowanie pracy tej jednostki do terenu po którym się poruszamy czy też szybkości pedałowania.
Start pod górę będzie znacznie łatwiejszy
Nowa wersja Bosch Performance Line CX oferuje także system pozwalający na wsparcie pchania roweru podczas stromego podjazdu – wówczas silnik dostosowuje prędkość pchania do nachylenia i nawierzchni. Nie brak także asysty w postaci systemu Hill Hold, dzięki któremu możemy łatwo ruszyć w górę z miejsca, bo rower nie stacza się w dół. Warto także zwrócić uwagę na możliwość blokady cofania przez ok. 10 sekund, co pozwoli uzyskać odpowiednią pozycję podczas górskiej jazdy.
Miłośnicy enduro z pewnością docenią także system eBike ABS Pro, który został zaprojektowany pod kątem szybkich, sportowych zjazdów oraz mocnego hamowania. Nie brak także wsparcia dla automatycznych systemów przekładni eShift, stworzonych we współpracy z TRP/Tektro. Dzięki nim specjalny system będzie automatycznie przewidywał zmiany biegów i dostosowywać je do jazdy m.in. w pochyłym terenie.
Zobacz także: To pierwszy, elektryczny rower znanego producenta dronów. Wiemy, ile zapłacimy
Wraz z nową, piątą generacją tego silnika zadebiutował także nowy wyświetlacz – Purion 400. To stosunkowo niewielki ekran, ale producent zapewnia, że prezentowane nań informacje będą bardzo czytelne. Co ciekawe, Bosch zapewnia dostępność części zamiennych do tego silnika aż przez 10 lat!
Piąta generacja silnika Bosch Performance Line CX już trafia do pierwszych rowerów elektrycznych. O wielu z nich przeczytacie na łamach naszego portalu.