Od kilku miesięcy w przestrzeni publicznej krąży projekt dofinansowania do zakupu rowerów elektrycznych. Wiele wskazuje na to, że finalny kształt rządowej dotacji będzie się znacznie różnił od tego, co początkowo zapowiadano.
Latem ubiegłego roku pojawiły się pierwsze informacje na temat nowego programu, uruchamianego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Zgodnie z koncepcją, program „Mój Rower Elektryczny” miał pozwolić na uzyskanie nawet do 50% zwrotu kosztów za zakup rowerów elektrycznych. Maksymalna kwota to 5000 złotych w przypadku klasycznych elektrycznych jednośladów oraz 9000 złotych w przypadku rowerów cargo.
Na ten cel miało trafić 300 milionów złotych, a część tej kwoty miały pokryć unijne fundusze. Na kilka miesięcy projekt trafił do fazy konsultacji i niestety w nich przepadł. NFOŚiGW nie składa jednak broni i zapewnia – projekt powróci, choć zapewne w zupełnie innej formie.
Będą pieniądze, ale znacznie mniej

Jak wynika z najnowszych doniesień PAP oraz wiceprezesa Funduszu, Pawła Augustyna, nowy program ma zostać ogłoszony na początku drugiego kwartału. Podstawowe założenia ulegną jednak solidnej zmianie.
Znacząco zmniejszy się bowiem wysokość dopłat – te wyniosą bowiem 2500 dla klasycznego roweru elektrycznego oraz 4500 dla model w wersji cargo. Co więcej, znacząco zmniejszy się także pula na dopłaty – ta wyniesie 50 mln złotych zamiast dotychczasowych 300 mln zł.
Szykuje się kolejka po dotację na rower elektryczny
To oznacza tylko jedno – wygląda na to, że chętni będą musieli pospieszyć się, by skorzystać z tej dotacji. Biorąc pod uwagę, że środki zostaną podzielone sprawiedliwie po połowie (a więc po 25 mln złotych), dopłat wystarczy na 10 tysięcy rowerów elektrycznych oraz nieco ponad 5500 jednośladów typu cargo. No cóż – nie są to zawrotne ilości.

Celem programu ma być zapewnienie transportu osobom wykluczonym – mowa tutaj przede wszystkim o osobach starszych czy zamieszkujących na terenie wiejskim. W założeniach projektu miałyby one porzucić klasyczne rowery na rzecz elektrycznych modeli, co ułatwiłoby dojazdy do pracy, sklepów czy ośrodków zdrowia.
Zgodnie z planem NFOŚiGW, konsultacje społeczne dotyczące tego projektu mają zakończyć się w pierwszym kwartale tego roku. Co ważne, w pierwszej kolejności z dopłat skorzystają wyłącznie osoby fizyczne, a nabór ma ruszyć jeszcze w drugim kwartale tego roku, zapewne pod jego koniec.
źródło: PAP